Vaikka yrittäjyys on monimuotoista, on sen
julkinen imago ollut kautta aikojen varsin täsmällinen. Yhteiskunnassa on
syntynyt jonkinlainen käsite siitä, millainen täytyy olla, ja mikä
koulutuspohja on hankittava. Business College Helsingissä järjestetyillä
NY-messuilla vieraileminen ja yrittäjien haastatteleminen kuitenkin osoittivat,
ettei yrittäjäksi lähteminen vaadi muuta kuin idean ja motivaatiota.
Kwanjira Seesang
|
Paikalla oli monen monta lupaavaa nuorta
yrittäjän alkua. Heillä kaikilla oli oma ständinsä, joissa esiteltiin yritysten
tarjoamia tuotteita ja palveluita. Iloinen ilme korosti jokaisen kasvoja, ja
heistä huomasi, että kyseessä oli mieluisaa tekemistä. Yritykset olivat
monipuolisia ja tarjosivat hyvin erilaisia tuotteita ja palveluita, mutta
yhdistävänä tekijänä yrityksillä oli ulkomaalainen tausta sekä yleisestikin
kansainvälisyys. Myytävänä oli esimerkiksi Lähi-idän virvokkeita ja herkkuja,
sekä Thaimaalaisia luontaistuotteita.
Suklaamestari Carlos, Brainstorm Cafe
|
Brainstorm Cafen perustaja ja suklaamestari Carlos kertoo
lähteneensä yrittäjäksi, sillä hän halusi tehdä työkseen jotakin, mitä
rakastaa. Carloksen kekseliäitä suklaakonvehteja oli myytävänä Brainstorm Cafen
ständillä, ja suklaasta oli myös ilmaisia maistiaisia.
Lari Raitavuo (oik.) |
Hänelle vapaus omasta yrityksestä ja sen liiketoiminnasta oli suurena motivaattorina yrittäjäksi lähtemiselle. Puheessaan hän painotti myös pieniä seikkoja, jotka rakentavat yrityksestä menestyvän, kuten verkostoitumista ja liikekumppaneiden valintaa.
Esa Kinnunen
|
Yrittäjyys on myös oivallinen keino hyödyntää
voittajahenkisyyttä ja kunnianhimoa, mieltää DNA-johtaja Esa Kinnunen. Hänen
kohdallaan merkittävintä yrittäjänä on tuotteistaa oma visio, ja nähdä tulokset
omasta työstään. Yrittäjyys on myös hyvä keino työllistyä, jos työttömyys
pelottaa tai vaivaa.
Kirjoitus: Sara Oras & Tua Nylund, Business
College Helsinki
Kuvat: Tua Nylund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti