On tärkeää, että kaikki tehdään huolellisesti. Se tuo varmuutta muuhun tekemiseen. Myynnin täytyy olla sujuvaa ja esteetöntä ja siihen auttaa huolellinen myyntikojun valmistelu.
Olen ollut monessa yritysseminaarissa mukana valmistelemassa itse seminaaria, myös oman
yrityksemme myyntikojua, jossa tapahtuu yrityksemme myynti ja tuottojen
kerryttäminen. On tärkeää, että myyntikoju tehdään kunnolla, sillä myyntikojun
ulkoasu houkuttelee asiakkaita, joka on yrityksen kannalta totta kai tärkeää.
Tuotteiden esille laitto, hintalappujen asettelu ja moni muu asia on tärkeää ja
totta kai yleinen siisteys on hyvä muistaa.
Puran myyntikojun valmistelun nyt osiin ja kerron samalla
omakohtaisia kokemuksia.
Puran myyntikojun valmistelun nyt osiin ja kerron samalla
omakohtaisia kokemuksia.
Kun aletaan
valmistella myyntikojua, niin siihen täytyy aluksi varata aikaa. On hyvä
rakentaa koju kaikessa rauhassa ilman hosumista, sillä sählätessä sattuu ja
sitä ei haluta. Noin puolitoista tuntia on mielestäni hyvä aika varata pienen kojun
valmisteluun. Jos on yhtään isompi koju kuin joku yksi pöytä, niin ainakin pari
tuntia, koska tavaroiden roudaaminen ja ulkotapahtumissa esim. katosten
kasaaminen pitää ottaa huomioon. Tärkeintä on kuitenkin tehdä kaikki huolella,
jotta asiakkaat eivät saisi huonoa kuvaa kojun ulkonäöstä.
Kun koju on valmis,
on aika laittaa tuotteita esille. Esillelaitto on todella tärkeässä osassa
myyntikojun ulkonäön kannalta. Jos tuotteet on laitettu miten sattuu ja ne
eivät ole mitenkään loogisessa järjestyksessä, ei asiakas saa kovin hyvää
ensivaikutelmaa yrityksen toiminnasta. Tuotteet pitää laittaa selkeästi
erilleen tosistaan ja kuitenkin niin, että asiakas voi katsella niitä ilman,
että ei tarvitse koskea. Jos asiakkaalle tarvitsee esitellä tuotetta niin on hyvä,
että tuotteet ovat itsellekin selvässä paikassa.
Tuote-esittely on
myynnin kannalta hyvin tärkeä osata, koska nolointa on, että kun asiakas kysyy
sinulta jotain tuotteesta ja et osaa kertoa siitä mitään. On siis tärkeää
kerrata tuotteisiin liittyviä asioita, kuten mitä tuotteet sisältävät, miten ne
on tehty, mahdollisesti säilyvyys, allergia-aineet yms. Hinnat olisi myös hyvä
muistaa ulkoa mielestäni, koska siinä voi välttää mahdollista ”hiljainen ja
kiusallinen” tilanne. Se on asiakkaan, myös myyjän kannalta hyvä, että saadaan
myynti sujumaan luonnollista tahtia.
On kuitenkin hyvä,
että laitetaan tuotteiden kohdalle hintalaput, jolloin asiakas voi itse
tutkailla hintoja. Se helpottaa asiakkaan ostamista ja myös tuotevalintaa.
Mahdollisesti hintalappuun voi laittaa myös tuotetietoja, jos haluaa. Se vain
saattaa vähentää asiakkaan ja myyjän välistä kaupankäyntiä. Se saattaa toimia
ujommille asiakkaille, mutta se voi myös antaa joillekin asiakkaille
huononkuvan turhasta sisällöstä.
Tiivistäen kaikki nämä
asiat yhteen niin voimme todeta, että myyntikojun valmistelu ei ole niin
helppoa, kuin sen aluksi voisi kuvitella. Kaikissa asioissa tärkeintä on, että
kaikki tehdään huolellisesti, joka tuo varmuutta muuhun tekemiseen ja ei tuota
pään vaivaa. Myynnin täytyy olla sujuvaa ja esteetöntä ja siihen auttaa
huolellinen myyntikojun valmistelu.
Teksti: Niki Laaksonen
Kuvat: Taru Toivonen ja Päivi Honkala
Kuvat: Taru Toivonen ja Päivi Honkala
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti