sunnuntai 12. toukokuuta 2019

Myyntikojun valmistelu


On tärkeää, että kaikki tehdään huolellisesti. Se tuo varmuutta muuhun tekemiseen. Myynnin täytyy olla sujuvaa ja esteetöntä ja siihen auttaa huolellinen myyntikojun valmistelu.  

Olen ollut monessa yritysseminaarissa mukana valmistelemassa itse seminaaria, myös oman yrityksemme myyntikojua, jossa tapahtuu yrityksemme myynti ja tuottojen kerryttäminen. On tärkeää, että myyntikoju tehdään kunnolla, sillä myyntikojun ulkoasu houkuttelee asiakkaita, joka on yrityksen kannalta totta kai tärkeää. Tuotteiden esille laitto, hintalappujen asettelu ja moni muu asia on tärkeää ja totta kai yleinen siisteys on hyvä muistaa.

Puran myyntikojun valmistelun nyt osiin ja kerron samalla
omakohtaisia kokemuksia.

Kun aletaan valmistella myyntikojua, niin siihen täytyy aluksi varata aikaa. On hyvä rakentaa koju kaikessa rauhassa ilman hosumista, sillä sählätessä sattuu ja sitä ei haluta. Noin puolitoista tuntia on mielestäni hyvä aika varata pienen kojun valmisteluun. Jos on yhtään isompi koju kuin joku yksi pöytä, niin ainakin pari tuntia, koska tavaroiden roudaaminen ja ulkotapahtumissa esim. katosten kasaaminen pitää ottaa huomioon. Tärkeintä on kuitenkin tehdä kaikki huolella, jotta asiakkaat eivät saisi huonoa kuvaa kojun ulkonäöstä.

Kun koju on valmis, on aika laittaa tuotteita esille. Esillelaitto on todella tärkeässä osassa myyntikojun ulkonäön kannalta. Jos tuotteet on laitettu miten sattuu ja ne eivät ole mitenkään loogisessa järjestyksessä, ei asiakas saa kovin hyvää ensivaikutelmaa yrityksen toiminnasta. Tuotteet pitää laittaa selkeästi erilleen tosistaan ja kuitenkin niin, että asiakas voi katsella niitä ilman, että ei tarvitse koskea. Jos asiakkaalle tarvitsee esitellä tuotetta niin on hyvä, että tuotteet ovat itsellekin selvässä paikassa.

Tuote-esittely on myynnin kannalta hyvin tärkeä osata, koska nolointa on, että kun asiakas kysyy sinulta jotain tuotteesta ja et osaa kertoa siitä mitään. On siis tärkeää kerrata tuotteisiin liittyviä asioita, kuten mitä tuotteet sisältävät, miten ne on tehty, mahdollisesti säilyvyys, allergia-aineet yms. Hinnat olisi myös hyvä muistaa ulkoa mielestäni, koska siinä voi välttää mahdollista ”hiljainen ja kiusallinen” tilanne. Se on asiakkaan, myös myyjän kannalta hyvä, että saadaan myynti sujumaan luonnollista tahtia.

On kuitenkin hyvä, että laitetaan tuotteiden kohdalle hintalaput, jolloin asiakas voi itse tutkailla hintoja. Se helpottaa asiakkaan ostamista ja myös tuotevalintaa. Mahdollisesti hintalappuun voi laittaa myös tuotetietoja, jos haluaa. Se vain saattaa vähentää asiakkaan ja myyjän välistä kaupankäyntiä. Se saattaa toimia ujommille asiakkaille, mutta se voi myös antaa joillekin asiakkaille huononkuvan turhasta sisällöstä.

Tiivistäen kaikki nämä asiat yhteen niin voimme todeta, että myyntikojun valmistelu ei ole niin helppoa, kuin sen aluksi voisi kuvitella. Kaikissa asioissa tärkeintä on, että kaikki tehdään huolellisesti, joka tuo varmuutta muuhun tekemiseen ja ei tuota pään vaivaa. Myynnin täytyy olla sujuvaa ja esteetöntä ja siihen auttaa huolellinen myyntikojun valmistelu.  

Teksti: Niki Laaksonen
Kuvat: Taru Toivonen ja Päivi Honkala

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti